تیزهوشی هسته‌ای ایران در دوره مشغله غرب

تحلیلگر عراقی معتقد است ایران از شرایط پیش آمده ناشی از پیروزی ارتش روسیه در اوکراین، به چالش کشیده شدن هژمونی آمریکا از سوی چین و منزوی شدن رژیم اسرائیل در نتیجه جنگ غزه برای پیشبرد برنامه هسته ای خود بهره برده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در گزارشی به قلم «مزهر جبر الساعدی» نویسنده عراقی درباره برنامه هسته ای ایران نوشت، آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی اعلام کرد ایران غنی سازی اورانیوم را بیش از ۳۰ برابر مقداری که در توافق هسته ای برجام مطرح شده بود، افزایش داده است. مقامات ایران چند هفته پیش اعلام کرده بودند اگر سلاح هسته ای رژیم اسرائیل از بین نرود ایران هم دکترین هسته ای خود را تغییر خواهد داد.

یک مقام ایرانی هم تصریح کرد اگر ایران با خطری روبرو شود دکترین هسته ای خود را تغییر خواهد داد. این اظهارات برای کسانی که اوضاع ایران و به ویژه برنامه هسته ای آن را دنبال می کنند، شگفت آور نیست.

تیزهوشی هسته‌ای ایران در دوره مشغله غرب

مقام های ارشد ایران و در راس آنها رهبر عالی این کشور طی دو دهه گذشته با خردمندی و صبر راهبردی رفتار کرده اند و آمریکا، غرب و رژیم اشغالگر را یک گوشه قرار داده اند. آمریکا، غرب و رژیم اسرائیل دریافته اند که توانایی از بین بردن برنامه هسته ای ایران یا تاثیرگذاری بر تصمیم سازان این کشور را ندارند.

ایران تحریم های حداکثری را با شکست روبرو ساخته است و اگر اراده کند همه درها برای ساخت سلاح هسته ای برایش باز است و زمان طولانی نخواهد کشید که بمب اتمی ایران همه را شگفت زده کند.

همانطوری که کره شمالی با بمب اتمی خود آمریکا، غرب و کشورهای جهان را شگفت زده کرد. ایران برای رسیدن به این سطح از پیشرفت، بسیار تلاش کرده است و اکنون در یک قدمی ورود به باشگاه هسته ای قرار دارد. در سال ۲۰۰۲ میلادی هنگامی که آمریکا بر طبل جنگ علیه عراق می کوبید، ایران روند غنی سازی را آغاز کرد. در سال ۲۰۰۲ «سید محمد خاتمی» رئیس جمهوری ایران تصریح کرد که ایران برای احیای چرخه غنی سازی تلاش خواهد کرد. این موضوع عصبانیت دولت آمریکا و بوش پسر را به دنبال داشت، اما آنها نتوانستند در مسیر ایران برای تکمیل چرخه سوخت هسته ای مانع ایجاد کند. علت آن بود که نیروهای آمریکا عراق را اشغال کرده بودند و خود را در سراسر سرزمین های این کشور به دلیل مقاومت عراقی ها گرفتار کردند.

در سال ۲۰۱۵ هنگامی که پس از مذاکرات فشرده توافق هسته ای شکل گرفت ایران در کنار مذاکره برای پراکنده ساختن تاسیسات هسته ای خود در نقاط مختلف کشور و حتی زیر کوه ها تلاش کرد و به غنی سازی ادامه داد. تهران پس از توافق میان ایران و گروه ۱+۵ ایران به غنی سازی کمتر از ۴ درصد برای اهداف صلح آمیز پایبند بود. به موجب این توافق ایران ۱۰۰ میلیارد دلار دریافت کرد و به این کشور وعده داده شد که تحریم ها هم برداشته خواهد شد. اما ترامپ در سال ۲۰۱۸ توافق هسته ای را نادیده گرفت. ایران نیز پس از این اقدام ترامپ از فضای سیاسی منطقه ای و فرامنطقه ای برای پیشبرد برنامه هسته ای خود استفاده کرد.

آمریکا قدرت جلوگیری از رسیدن ایران به اهداف خود در دستیابی به سلاح هسته ای در شرایط کنونی منطقه ای و بین المللی کنونی را ندارد. روسیه با ایران همکاری دارد و در پرتاب ماهواره به فضا هم به ایران کمک کرده است. روسیه نیز از همکاری با ایران در بسیاری از زمینه ها سود می برد. این دو کشور برای رسیدن به همکاری راهبردی تلاش می کنند.

تیزهوشی هسته‌ای ایران در دوره مشغله غرب

از سوی دیگر آمریکا و غرب اکنون شاهد جنگی نیابتی در اوکراین هستند. نتایج جنگ اوکراین سرنوشت جهان و هژمونی آمریکا و غرب را مشخص خواهد کرد. پیروزی روسیه در این جنگ و به هدف رسیدن آن به دوران یکه تازی آمریکا پایان خواهد داد.

ایران در سایه پیروزی نیروهای روسیه در اوکراین و فروپاشی ارتش کیف و در شرایطی که چین، هژمونی آمریکا را در جهان تهدید می کند و رژیم اسرائیل به دلیل جنگ در غزه منزوی شده و نفاق و دورویی آمریکا و غرب هم آشکار شده است، از تحولات برای پیشبرد برنامه هسته ای خود استفاده کرده است. شرایط یک فرصت تاریخی برای ایران به وجود آورده است و مسوولان خردمند و صبور ایران هم این موضوع را درک کرده اند لذا با آرامش، حساب شده و مقتدارنه کار خود را پیش می برند.

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29842

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =